Veg - Wegetarianizm / Weganizm Strona Główna Veg - Wegetarianizm / Weganizm
Forum dla Weg(etari)an

RegulaminRegulamin FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Żywność wegańska bogata w antyoksydanty
Autor Wiadomość
werty
Łamacz Klawiatur


Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Posty: 390
Wysłany: 2012-07-30, 16:21   Żywność wegańska bogata w antyoksydanty

Jakie produkty są naładowane antyoksydantami - zapewne jedne mniej , inne więcej .
Jakie wybierać , co najlepsze itp?
Z góry dzięki , za zaangażowanie w temat
 
 
xsurawkax 
Veg nad Vegami


Pomógł: 1 raz
Posty: 189
Wysłany: 2012-07-30, 21:28   

Zapraszam do lektury:
http://www.surawka.webd.p...d=440&Itemid=18
_________________
www.surawka.webd.pl - wciąż rosnąca baza info o surowej diecie. ZAPRASZAM!!!!
 
 
 
krzysztof
Veg Do Potęgi


Pomógł: 54 razy
Posty: 2871
Wysłany: 2012-07-30, 22:12   

Cześć :sloneczko:

Możesz się zapoznać z pojęciem ORAC (skrót. od ang. Oxygen Radical Absorbance Capacity) czyli zdolność pochłaniania reaktywnych form tlenu przez przeciwutleniacze (inaczej: pojemność antyutleniająca lub pojemność antyoksydacyjna)
http://pl.wikipedia.org/wiki/ORAC
Wartości ORAC w żywności
http://pl.wikipedia.org/w....BCywno.C5.9Bci
( zwróć uwagę na cynamon ,oczywiście inne to też super żywność )

Fitozwiazki
http://www.surawka.webd.p...id=442&Itemid=1

Jak wynika z zestawienia podanego przez xsurawkax jagody , orzech włoski , dzika róża - to rekordziści a co najważniejsze szeroko dostępne są u nas.
Także borówka czarna , borówka brusznica ( badane były polskie odmiany ) , porzeczka czarna , bez czarny, nasiona słonecznika , wiśnie też należą do czołówki i łatwo je zdobyć na naszych terenach.


:bye:
 
 
werty
Łamacz Klawiatur


Pomógł: 6 razy
Wiek: 52
Posty: 390
Wysłany: 2012-09-06, 19:38   

no chłopaki wielkie dzięki....

Mlodzi mnie zamęczają róznymi sportami,najczęsciej gramy w kosza i biegamy i trzeba sie szybko regenerowac,żeby sprostac młodej gorącej krwi :D

Jak widzę wybór jest ogromny zwlaszcza rodzimych to wielki plus.

Cynamon lubie dodaje do koktaji-kosmos :shock: gdy chodzi o antyoksydanty,nie mialem zielonego pojęcia wstyd sie przyznawać
A frajerzy łykają suple garscami niezla jazda jest,jeden proponował nawet że załatwi jakies w wiekszej ilości ale jak usłyszałem cenę i przeliczyłem na ilosc zakupionych owoców i poziom antyok to aż poskoczył-ściema z naiwnością sączy się na każdym kroku
Ostatnio zmieniony przez werty 2012-09-06, 19:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
krzysztof
Veg Do Potęgi


Pomógł: 54 razy
Posty: 2871
Wysłany: 2013-10-23, 11:53   Re: Żywność wegańska bogata w antyoksydanty

Cześć :sloneczko:

Owoce i warzywa - niedoceniane źródło odżywczych substancji -Prof. dr hab. Jan Oszmiański -Kierownik Zakładu Technologii Owoców i Warzyw-Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
http://zdrowie.re.pl/artykul/6176.html
Cytat:
Od ponad dwudziestu lat uznaje się, że spożywanie owoców i warzyw ma korzystny wpływ na zdrowie. W dotychczasowych doświadczeniach epidemiologicznych przedstawiono wyniki ponad 200 różnych badań na temat zależności pomiędzy spożywaniem większej ilości owoców i warzyw, a zmniejszonym zachorowaniem na wiele chorób m.in. nowotworów (płuc, jelita grubego, piersi, szyjki macicy, przełyku, jamy ustnej, żołądka, pęcherza, trzustki i jajników), a także chorób serca oraz wiele innych schorzeń cywilizacyjnych tj. cukrzyca, katarakta, osteoporoza.

Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że ryzyko zachorowania na większość nowotworów jest aż dwukrotnie większe w przypadku osób, które nie przywiązują zbyt dużej wagi do warzyw i owoców w porównaniu do osób, które spożywają ich dużo na co dzień.

Stwierdzono, że za aktywność prozdrowotną owoców i warzyw oprócz witamin i soli mineralnych, odpowiedzialne są związki phyto – odżywcze– nazywane fitoskładnikami oraz błonnik.

Substancje phyto – odżywcze (phyto znaczy po grecku „roślina”) chronią rośliny przed działaniem niekorzystnych czynników środowiska, a więc patogennymi mikroorganizmami, żerowaniem owadów i innych szkodników, promieniowaniem UV słońca i wolnymi rodnikami wywołanymi przez to promieniowanie. Podobny wpływ fitoskładniki mają na nasz organizm, wzmacniając go i zapobiegając chorobom. Jeszcze kilka lat temu uznawane za zbędne wtórne metabolity roślin, obecnie, dzięki przełomowym wynikom badań naukowych są bardzo cenione i poszukiwane. Fitoskładniki odgrywają ważną rolę w przemianach fitochemicznych w organizmie ludzkim, ale nie są w nim gromadzone, dlatego należy spożywać regularnie pokarmy bogate w te związki.

Owoce i warzywa są źródłem wielu substancji phyto-odżywczych, ale za szczególnie cenne uznawane są te, które zostały zakwalifikowane – na podstawie ich budowy- do dwóch grup: karotenoidów (zielone, żółte owoce i warzywa) oraz polifenoli (owoce, warzywa i ich przetwory).

Na podstawie licznych badań naukowych stwierdzono, że polifenole wykazują szczególnie wysoką skuteczność. W świecie roślin znanych jest około 8000 tych związków, a wśród nich można wyróżnić dwie główne grypy fenolokwasy i flawonoidy. Największą zaletą polifenoli jest wysoka aktywność przeciwutleniająca, przewyższająca wielokrotnie witaminy C i E, polegająca na usuwaniu wolnych rodników przyczyniających się do wywołania ponad 60 różnych chorób cywilizacyjnych takich jak np. choroby serca, miażdżyca, nowotwory, cukrzyca i inne.

W badaniach nad wpływem spożycia polifenoli (flawan-3-oli), a chorobami wieńcowymi serca wykazano, że dzienny wzrost spożycia tych związków o 21 mg powodował zmniejszenie ryzyka chorób serca o 24%.

Wykazano także, że flawonoidy – podgrupa należąca do polifenoli wykazuje działanie profilaktyczne wielu chorób chronicznych takich jak: rak, cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, zawał serca poprzez zdolność:

• blokowania/hamowania enzymów, które przyczyniają się do powstania nowotworów i innych chorób;

• stymulowania aktywności enzymów, które usuwają substancje kancerogenne;

• wpływu na podział komórek, obniżając namnażanie się komórek rakowych;

• zwiększania naprawy DNA;

• działania przeciwutleniającego np. zapobiegając utlenianiu się cholesterolu, który

w formie utlenionej przyczynia się do gromadzenia się zakrzepów w naczyniach krwionośnych i powoduje zwężanie tych naczyń;

• blokowania tworzenia się rakotwórczych nitrozoamin;

• hamowania – silniej niż aspiryna – tworzenia się płytek krwi powodujących zakrzepicę;

• działania ochronnego na ścianki nabłonka naczyń krwionośnych i poprawy ich wytrzymałości

• zwiększania średnicy naczyń, przepływu krwi i obniżania jej ciśnienia.

Udowodnione naukowo obszary pozytywnego działania substancji phyto-odżywczych

1. Flawonoidy wzmacniają i uszczelniają naczynia kapilarne.

Pozytywny wpływ flawonoidów na uszczelnianie i wzmacnianie ścian naczyń kapilarnych to jedno z lepiej udokumentowanych działań tych związków. Takie właściwości wykazuje np. rutyna i jej pochodne, dlatego znalazły one zastosowanie jako środki zapobiegające: uczuleniom, krwawieniom mózgu i siatkówki, w skłonnościach do wybroczyn, żylaków, krwotoków, w leczeniu plamicy, nadciśnienia i miażdżycy.

2. Flawonoidy wspomagają terapię choroby nowotworowej


Flawonoidy takie jak np. galusan epigalokatechiny (EGCG) z zielonej herbaty i resweratrol z czerwonego wina hamują wzrost komórek nowotworowych. Oba te związki można wykorzystać w kuracji antynowotworowej najczęściej spotykanych nowotworów: skóry, płuc, żołądka, wątroby, trzustki, jelita grubego, pęcherza i prostaty. Związków tych nie można jednak traktować jako „cudownego środka na raka” zastępującego chemioterapię czy radioterapię. Z pewnością jest to jednak środek wspierający terapię choroby nowotworowej.

3. Flawonoidy wykazują profilaktyczny wpływ na choroby zębów

Wśród różnych efektów prozdrowotnych flawonoidów wykazano ich profilaktyczny wpływ na choroby zębów. Próchnica i choroby przyzębia to choroby infekcyjne, wywoływane przez mikroflorę jamy ustnej. Rozwój i przyczepienie się bakterii do ściany zęba czy do dziąsła można utrudnić spożywając napoje zasobne w flawonoidy. Wyniki badań naukowych dowiodły, że katechiny herbaty w stężeniu 250 – 500 mg/ml całkowicie hamowały wzrost bakterii odpowiedzialnych za wytwarzanie glukanów, polimerów cukrowych osadzających się na powierzchni zęba. Filiżanka zielonej herbaty jest wystarczająca, aby osiągnąć efekt zapobiegający osadzaniu się bakterii na zębach.

4. Flawonoidy ograniczają otyłość

Kolejne działanie tych związków obserwowano w ograniczeniu otyłości. Biorąc pod uwagę fakt, że światowa organizacja zdrowia WHO ostrzega, że w XXI wieku otyłość będzie główną przyczyną zgonów warto zwrócić uwagę na dobroczynne właściwości fitoskładników. Flawonoidy zmniejszają trawienie i wchłanianie tłuszczów i cukrów w przewodzie pokarmowym, obniżają aktywność enzymów trawiennych, zwiększają wydalanie białka, zmniejszają przyswajanie pokarmu i powodują wolniejszy wzrost masy ciała. Ponadto przyspieszają spalanie zapasów energetycznych organizmu.

5. Flawonoidy chronią skórę przed nowotworem

Flawonoidy chronią przed promieniowaniem słonecznym z zakresu UVB, które przenika w głąb skóry powodując uszkodzenia białek i innych biomolekuł. Skóra traci elastyczność, staje się szorstka i pomarszczona, tworzą się zmarszczki. Pod wpływem UVB dochodzi do uszkodzeń DNA komórek i może pojawić się proces nowotworowy. Flawonoidy działają ochronnie przeciwko rakowi skóry wywołanemu naświetlaniem UV. Usuwają wolne rodniki powstające pod wpływem UV zanim spowodują uszkodzenia wewnątrz komórki. Pochłaniają promienie UV zmniejszając stan zapalny i wrażliwość skóry na słońce.

Błonnik nie ma wartości kalorycznej, nie zawiera witamin i minerałów i po spożyciu nie jest trawiony. Na pozór zbędny, jednak w rzeczywistości odgrywa bardzo ważną rolę w diecie. Poprawia funkcjonowanie układu trawiennego, co ma fundamentalne znaczenie dla dobrego zdrowia, pomaga organizmowi zachować właściwy poziom energii i prawidłową wagę.

Istnieją dwa rodzaje błonnika: rozpuszczalny i nierozpuszczalny – oba są niezbędne w naszej codziennej diecie. Warto pamiętać, że:

• źródłem błonnika są produkty roślinne – owoce, warzywa, zboża, fasola, soczewica, co ważne zwykle występuje tu w połączeniu obu typów.

• nie znajdziemy błonnika w mięsie, rybach i nabiale.

Nierozpuszczalny błonnik zawiera celulozę, hemicelulozę i ligninę, które stanowią podstawowy budulec ścian komórkowych. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania jelit. Ma działanie przeczyszczające i zapobiega zawarciom i związanym z nimi dolegliwościom, takim jak hemoroidy. Zwiększonemu spożyciu błonnika powinno towarzyszyć większe spożycie wody.Rozpuszczalny błonnik zawiera pektyny, gumy oraz klej roślinny, który znajduje się głównie w komórkach roślinnych. Spowalnia on przyswajanie cukru we krwi, zapewniając w ten sposób prawidłowy poziom energii. Osobom z cukrzycą pomaga kontrolować poziom glukozy we krwi.

Oprócz usprawniania pracy jelit błonnik:

• wiąże cholesterol, który następnie jest wydalany z organizmu, w wyniku czego obniża się jego stężenie we krwi i zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób krążenia.

• spowalnia przyswajanie węglowodanów i tłuszczów, dzięki czemu uczucie sytości po posiłku trwa dłużej, co zapobiega ryzyku powstania otyłości

• redukuje ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia obniżając poziom insuliny
i spowalniając przyrost wagi. Badania wykazały, że zwiększone spożycie błonnika może odgrywać większą rolę w zapobieganiu chorobom serca niż zmniejszenie ilości spożywanych nasyconych kwasów tłuszczowych

• coraz więcej dowodów naukowych wskazuje, że dieta bogata w błonnik pokarmowy chroni przed uchyłkowatością jelit (czyli stanem zapalnym ścianek jelit) oraz rakiem jelit (obniża jego ryzyko o ok. 40%)

• podnosi poziom energii w organizmie przez spowolnienie uwalniania się glukozy

Światowa organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby w diecie współczesnego człowieka nie było mniej niż 25 g błonnika dziennie. Tymczasem w rzeczywistości dieta zdecydowanej większości społeczeństw Zachodniej Europy zawiera 12 g błonnika dziennie. W Polsce poziom ten waha się od 10 do 12g, w ciągu każdego dnia.

Warto zwrócić uwagę także na fakt, że błonnik pochodzący z owoców wykazuje najwyższą aktywność w ograniczaniu ryzyka występowania chorób serca, a także występowaniu śmiertelnych przypadków na tym tle.

Owoce i warzywa powinny być stałym pokarmem naszej diety, należą one do żywności prozdrowotnej określanej jako profilaktyczny najlepszy lek. Najlepszą alternatywą dla świeżych owoców są soki owocowe, w soku owocowym możemy znaleźć nie tylko smak świeżych owoców, ale także mnóstwo witamin, minerałów oraz fitoskładników, które są naturalnymi substancjami gromadzącymi się tuż pod skórką owoców. Pijąc sok zaspakajamy dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na owoce, a jednocześnie dostarczamy drogocenne substancje, które pomogą nam zachować dobre zdrowie i urodę przez cały rok.


:bye:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group